تصاویر از اینجا آغاز شد. موضوعی گسترده، همهشمول و در عین حال جزئی. موضوعی که در سطوح متفاوت از عام تا خاص، گسترده تا جزئی با معماری -و مهمتر از آن با ما- در ارتباط است و هرکس با نگاه خود از دریچهی آن، چیزی میبیند و شاید همین، تعریف یک موضوع خوب باشد. در عصری که ما -در مقام انسان و سپس معمار- هرروزه با تصاویر برخورد میکنیم، در زمانهای که شاید بیشتر از هرچیز، از طریق تصاویر میشناسیم و درک میکنیم و در زمانهای که همهی ما مشغول تولید تصاویر هستیم، گمان نمیکنم موضوعیت داشتن تصاویر نیاز به توضیح زیادی داشته باشد. معماری از طریق تصاویر به مخاطبین خود میرسد، آنها و شناخت آنها را تحت تأثیر قرار داده و معیارهایشان را میسازد. تصاویر معماری در جایگاهی قرار گرفتهاند که گویی در هرلحظه پیوند خود با معماری را مورد سوال قرار داده و حتی انکار میکنند. معماران بیش از هرچیز، از طریق تصاویری که تولید میکنند شناخته، قضاوت و دستهبندی میشوند. جهانی جدید با قوانین و معیارهایی خاص خود شکل گرفته است و در این جهان، معماری نیز به عنوان بخشی از ما، از درگیری عمیق بین ما و تصاویر، برکنار نبوده است. در نهایت، در این شماره کوشیدهایم که به جهان معماری و جهان تصاویر، عمیقتر و دغدغهمندانهتر بیندیشیم و به جستوجو و شناخت راهها و ارتباطاتی بپردازیم که پیش از این، در پس پردهای از بدیهیات، از دیده پنهان مانده بودند. باشد که مقبول افتد.
در این شماره میخوانیم:
معماری مبتنی بر توجه: رویا کابلی
تصویر و مسئله مقاومت: لیلا زالی
نقاشی؛ ماده فراموششده معماری: یزدان توکلی
بازنمایی زنان و خانه مدرن در مجله زن روز: ندا عباسی ملکی
گفتوگو با احمدرضا شریکر: امیر صبوری؛ فواد علائی تفتی